Improvizācijas spēles ģimenes lokā: spēlē kā klātienē, tā sazvanoties caur telefonu

Kvalitatīvs, interesants un pat aizraujošs laiks ar savējiem - gan mājās, gan caur telefonu vai video zvaniem? Lūdzu!


Iedvesmojoties no trīs draugu - Karmana, Deivida un Krisa - izveidotās elektroniskās rokasgrāmatas "Life-Play E-handbook", kas tika radīta tieši ar mērķi turpināt un stiprināt trīs draugu improvizatoru attiecības, kad katrs sāka dzīvot citā pilsētā, mēs piedāvājam Tev un Taviem draugiem un ģimenei detalizētas improvizācijas spēles.



Varat tās spēlēt gan kopā esot, gan caur telefonu vai video viedierīcēm.

Lai lieliski!


SAGATAVOŠANĀS


Kas nepieciešams:

  • Vismaz 2 cilvēki (Vai nu klātienē, vai arī caur viedierīcēm, telefoniem)

  • Emociju saraksts (attēlā pašā lapas apakšā)

  • Vadītājs (izvēlaties vienu no dalībniekiem, kurš vadīs procesu. Katrā tikšanās / sazvanīšanās reizē tas var būt cits)


Kā spēlēt:

  • Zemāk atradīsi divas galvenās spēļu kategorijas:

  1. Iesildošās (katrā reizē izvēlies 1-2 spēles no šī saraksta, ar kurām uzsākt kopā būšanu, ļaujot sev un draugiem, ģimenei aizmirsties no pārējām domām, pārslēgties uz spēļu omu.)

  2. Pamata (pēc iesildīšanās ķeraties klāt īstajai mantai. Maksimālais pamatu spēļu skaits nav ierobežots - cik vien jums ir laiks un enerģija, droši spēlējiet!). Pamata spēlēm ir dažādi sarežģītības līmeņi: iesācēja, vidējais un meistara.

  • Vislabākā daļa - šī ir improvizācija! Jūs drīkstat mainīt, adaptēt un pielāgot spēļu noteikumus pēc saviem ieskatiem :)

  • Katrā tikšanās reizē izvēlaties vienu vadītāju (viņš izvēlas/ierosina aktivitātes; piedāvā emocijas un tēmas; palīdz vai izaicina spēlēs, kur ir tādas iespējas; vada refleksijas jeb pārrunu procesu pēc spēles).


SPĒLES


IESILDOŠĀS SPĒLES


Šīs ir vienkāršas aktivitātes, kas palīdz iesildīties procesam: jūs kļūstat klātesoši, atveraties un esat gatavi sadarboties. Tiek veidota droša vide, kurā katrs var būt tieši tāds, kāds vēlas. Katru klātienes vai neklātienes tikšanās reizi uzsāciet ar vismaz vienu no šīm spēlēm.


>>Emociju izrāviens<<

Kā spēlēt:

Vadītājs iedod vienam no dalībniekiem vienkāršu, skaidru un spēcīgu emociju. Ja nepieciešams, izvēlies kādu no emociju saraksta.

Lūdz dalībniekam parādīt/izrādīt emociju:

  • bez vārdiem,

  • ar neartikulētām skaņām jeb nevalodā / izdomātā skaņu virknējumā, kas skan pēc kaut kādas valodas (gibrišs),

  • klepojot,

  • ļoti pārspīlējot

  • un visbeidzot - ar vārdiem un arī dziedot.

Ļauj dalībniekam pamazām palielināt un padarīt emociju spēcīgāku. Ja dalībnieks jūtas nekomfortabli, piemēram, dziedot - pievienojies viņa uzsāktajai dziesmai un emocijai. Tomēr, emocijas jaudu joprojām vada dalībnieks. Vadītājs var ierosināt to pastiprināt vēl. Izmēģiniet cik daudz dažādu variāciju un spēka līmeņu var būt emocijai.


>>Stāsts pa vārdam<<

Kā spēlēt:

Spēlējat visi kopā. Vadītājs pasaka stāsta nosaukumu (Neeksistējošs. Vari paprasīt vienam no dalībniekiem nosaukt kādu īpašības vārdu, citam lietvārdu. Savieno tos kopā un iegūsti stāsta nosaukumu, piemēram, "Drebošā varde". )

Tad katrs pēc kārtas sakiet vienu vārdu (arī saikļi un partikulas skaitās kā viens vārds), cenšoties izveidot loģisku stāstu. Piemērs, šeit.

Kas būtiski: maksimāli spontāni teikt nākošo loģisko vārdu, pielāgojoties tam, ko dzirdi un kur stāsts virzās. Ja katrs mēģināsiet virzīt pa savam, tad loģisks stāsts neizveidosies. Sadarbība, klausīšanās un pieņemšana ir pamata prasmes, kas nepieciešamas šim uzdevumam.


>>Zīmējums pa līnijai<<

Kā spēlēt:

Šī spēle ir ideāla, ja spēlējat no attāluma! Vadītājs uzvelk pirmo līniju improvizētā zīmējumā. Tā var būt pilnīgi abstrakta līnija, viens vilciens, bez zīmuļa atraušanas no papīra (vai pirksta atraušanas no telefona/planšetes).

Nākošais no ģimenes piezīmē klāt vēl vienu detaļu vai līniju, un padod tālāk tieši papīru ar rakstāmo, vai netieši, nosūtot grupas čatā bildi. (piemēram, Messenger aplikācijā ir ērti papildināt bildi ar "Edit" funkciju un nosūtīt tālāk). Tā turpina, kamēr izveidojas kas konkrēts un visiem kopā šķiet, ka zīmējums ir pabeigts.

Ko šis uzdevums trenē: nedomāšanu uz priekšu, spontānu reaģēšanu un jautru kopā darbošanos, ļaujot vaļu katra fantāzijai.

Kas būtiski: vadītājam jāpierauga, ka katrs pievieno tikai vienu līniju, detaļu.


>>Četru pušu skatu punkts<<

Kā spēlēt:

Vadītājs nosauc dalībniekam kādu eksistējošu vietu (piemēram, Tava istaba, vietējā kafejnīca, vecmāmiņas viesistaba u.c.). Pēc tam vadītājs atbalsta dalībnieku, uzdodot uzvedinošus jautājumus par tēmām "sajūtas" vai "detaļas".

Dalībnieks apraksta vietu no četrām pusēm skatīties: priekšas, aizmugures, labās malas un kreisās malas.

Piemērs:

Man priekšā ir sarkana lampa, kuru mans tēvs man uzdāvināja. Tā piestāv otrai lampai, kas ir tālāk kreisajā stūrī. To arī man tēvs uzdāvināja, tikai pāris gadus agrāk. Tad, kad es tikko ievācos jaunajā dzīvoklī. Atveros, kā kurjers to atveda un tik nevīžīgi nometa, ka es sabijos, ka tā saplīsīs.

Man aizmugurē atrodas liels skapis, kurš pilns ar drēbēm. Īstenībā tas ir pārpildīts, man jau sen vajadzētu to sakārtot un nodot labdarībai drēbes, kuras nelietoju vairāk kā gadu.

(Vadītājs vaicā): Kura ir visbiežāk valkātā drēbe tavā skapī?

Tas pelēkais T-krekls ar sarkanu uzdruku un džinsas.

(Vadītājs): Un kādas sajūtas tas tevī raisa?

Tādas, ka man ir daudz par daudz drēbju. Es to t-kreklu un džinsas velku teju katru dienu. Pusi no pārējām lietām es neesmu pat uzvilcis. Tas man liek justies vainīgam, ka tik nevērīgi tērēju naudu. Es taču varēju daudz ko lietderīgāku nopirkt, nevis ļauties mirkļa iesapaidam.

Nu, un man pa kreisi ir rakstāmgalds, kurš noklāts ar studiju materiāliem. Tur ir arī dators. Es to iegādājos par savu pirmo algu. Savukārt, man pa labi ir dīvāns un tāda abstrakta glezna pie sienas

(Vadītājs): Kā glezna liek tev justies?

Tā ir ļoti krāsaina, bet tajā pat laikā mierīga. Man patīk uz to skatīties, es kļūstu priecīgāks. Varētu pat teikt, ka tā mani iedvesmo.

BEIGAS


Šī spēle iesilda spēju pievērsties detaļām, veidot asociācijas no redzētā (uz notikumiem, sajūtām, idejām), kā arī trenē pārējos klausīties un vizualizēt dzirdēto.


PAMATA SPĒLES


Šīs ir spēles, kas iedalītas dažādos sarežģītības līmeņos:

  • vienkāršais,

  • vidējais,

  • meistara.


Varat vienā reizē izvēlēties vienu un visi izspēlēt, pēc tam izrunājot, kā gāja.


Ko jums varētu būt interesanti izrunāt: Kas bija grūtākais? Kas vieglākais? Kas pārstedza sevī un pārējos? Kā mainās spēles iznākums un gaita, kad spēlējat to atkārtoti?


Varat arī vienā tikšanās reizē izspēlēt visas un tad tiekoties atkal salīdzināt, kā gāja un kas mainījās nākamajās reizēs, kad šīs spēles jau iemanījāties spēlēt labāk, vairāk, brīvāk un radošāk.


>>Atkārtošanās dzejolis<<

Vidēja līmeņa spēle

Kā spēlēt:

Vadītājs pasaka dalībniekam emociju un īsu frāzi ar kuru sākt katru dzejoša rindiņu, piemēram:

- Es nekad..

- Tas ko es darīšu..

- Es mīlu..

- Piedod..

- Šī ir lieliska diena, lai..

- Varbūt tu..

- Nāc blakus..

- Vai tu šaubies..

u.t.t.


Emociju izvēlies no lapas apakšā esošā emociju saraksta.

Ja dalībniekam nav ideju, kā savienot emociju un frāzi, viņš drīkst pavaicāt pēc citas. Lielākoties atkārtošanās dzejolī ir 6-15 rindiņas un emocija uzsver kādu konkrētu pozīciju vai viedokli. Piezīme: atskaņas nav būtiskas šajā uzdevumā. Dzejolis beidzas, kad dalībnieks pasaka "Ir laiks".

Piemērs:

Emocija: "aizkaitināts" un frāze "nu jau pietiks.."


Ak mašīnas un izplūdes gāzes, nu jau pietiks.

Nu jau pietiks katram savu māju, kurā sēdēt vienam.

Nu jau pietiks tik daudz vietas, ka neplaiek vairs vietas.

Un nu jau pietiks vārdu tukšu un smieklu skumju.

Nu jau pietiks mākslīgu putnu, koku un jūru un solījumu.

Nu jau pietiks, ak kā pietiks šī dzejoļa rindiņas.

Nu jau pietiks. Ir laiks.


>>Rītdiena, ja nu..<<

Iesācēja līmeņa spēle

Kā spēlēt:

Ir trīs veidi, kā uzsākt šo spēli:

  • iztēloties, ka es nokļuvis pilnīgi citā vietā (laikā, telpā vai dimensijā),

  • iztēloties, ka tavā dzīvē ir parādījušies pilnīgi jauni un līdz šim nebijuši cilvēki,

  • iztēloties, ka tu ceļo un atklāj pilnīgi jaunas vietas vai realitātes.

Spēlējot spēli tu precīzi iztēlojies, kaut ko, kas notiek: labs vai slikts. Spēlei jāparāda tieši, kur tu būsi vai vēlies būt rītdien. Fantāzijai nav robežu.

Piemērs:

Dalībnieks: Esmu Venecuēlā un satieku savu sen pazudušo meitu. Viņai ir kādi 10 vai 11 gadi. Viņa ir priecīga mani redzēt

Vadītājs: kas viņai mugurā?

Dalībnieks: sarkana kleitiņa, plāna, vasaras. Līdz ceļgalam. Mēs satiekamies lidostā, viņa mani tur sagaida. Mēs apskaujamies un esam priecīgi. Bet viņa runā tikai spāniski un es neko daudz nesaprotu. Tikai to, ka viņa man prasa pamata lietas, kā "kas man garšo" un "ko es māku darīt". Viņa stāsta arī kaut ko par skolu. Es īsti nedzirdu, jo pusi nesaprotu. Mani pārņem emocijas. Mazliet dusmas, ka es tikai tagad esmu uzzinājis, ka man ir meita. Kā arī to, ka viņa atrodas pilnīgi citā pasaules malā. Bet ir arī atvieglojums un prieks, viņu satiekot..


Visi dalībnieki un vadītājs var uzdot precizējošus jautājumus, kas prasa jaunus notikumus vai detaļas. Spēle beidzas, kad dalībnieks pasaka "BEIGAS".

Spēles laikā visi runā tagadnes formā.

Piezīme: šo spēli spēlējot regulāri, tu vari ievērot dažādus paternus, kas konkrētam dalībniekam atkārtojas. Piemēram, viens dalībnieks, katru reizi šo spēlējot, vai nu pilnībā pārveido savu mājvietu, kurā atrodas, vai arī izvēlas ielekt pilnīgi citā vietā un telpā. Spēle, iespējams, Tev šādā situācijā saka: "Ja tev nepatīk vieta, kur dzīvē, kāpēc tu to nemaini?":)


>>Notici tam<<

Vidējas sarežģītības spēle

Kā spēlēt:

Vadītājs iesaka tēmu (sociālu, politisku, attiecību..) kurā dalībnieks izvēlas veidot savu spēcīgo viedokli pretēji tam, kāds tas ir realitātē. Dalībnieks var lūgt nomainīt tematu, ja nepieciešams. Dalībnieks detalizēti izsaka savu viedokli (pretējo tam, kam patiesībā tic. Izpauž tā, itkā tas būtu viņa viedoklis)

Vadītājs (un arī citi dalībnieki) palīdz dalībniekam, uzdodot īsus, precīzus un izaicinošus jautājumus vai komentārus, kuru mērķis ir paspilgtināt dalībnieka stāsta emocijas.

Mērķis ir ļaut un palīdzēt dalībniekam runāt detalizēti, ar piemēriem, pierādījumiem un emocijām, pārstāvot viedokli, kuru patiesībā viņš nepārstāv. Beigās vadītājs pavaicā "un ko tu patiešām domā par šo?"


Lūk, daži temati, kurus var izmantot vai iedvesmoties no tiem:

  • laulības un šķiršanās

  • izglītības sistēma

  • vietējā vai starptautiskā politika (līderi, lēmumi, virziens)

  • algas un sociālie nodokļi

  • ēšanas paradumi un pārtikas produktu iegāde

  • dzīvot labāk laukos vai pilsētā

  • labākā un sliktākā vieta, kuru apmeklēt atvaļinājuma laikā

  • elektroskūteri uz ielām

  • cik bērniem jābūt ģimenē

  • kādam jābūt interjeram mājās

  • kā izvēlēties draugus

  • socializēšanās interneta vidē


>>Divi skatu punkti<<

Meistara līmeņa spēle

Kā spēlēt:

Piedalās divi dalībnieki, nav vadītāja šai spēlei. Dalībnieki izvēlas kādu sociālās pulcēšanās pasākumu (piemēram, dzimšanas diena, bārbekjū, izlaidums, vakariņas restorānā...) un vienojas par savstarpējām attiecībām (brālis un māsa, tēvs un dēls, vadītājs un padotais, kaimiņi u.t.t.). Sākas dialogs, abi runā pagātnes formā, par to, kas notika šajā pasākumā.

Tiek pausti divi dažādi viedokļi un skatu punkti par vienu un to pašu pasākumu: stāsti, pieredze, joki, sajūtas.

Piemērs:

Dēls: Jāsaka kā ir. Mani tiešām pārsteidza tas, ka tēvs lika man maksāt gan par sevi, gan par viņu.

Tēvs: Nu viss sākās, kad viņš pateica, ka savu draudzeni esot uzaicinājis līdz. Kaut kādu Annu vai Janu... Es neatceros kāds bija vārds. Un tad viņš pēkšņi saka, ka neaicināšot viņu tomēr. Ka piezvanīšot un atcelšot visu. Nu manis pēc tak varēja nākt. Katrā ziņā tā viss sākās

Dēls: Zini kā, tēvs manu mīlas dzīvi vispār neuztver nopietni. Viņam ir tā attieksme "tev taču ir tikai 19 gadi, ko tu zini par mīlestību". Tas mani tracina. Man ir jūtas un arī attiecības. Es spēju saprast lietas un pieņemt lēmumus! Bet viņš to nerespektē un vienmēr izceļas ar kādu stulbu komentāru.

Tēvs: Nu un tad mēs sākām spēli. Viņš paņem boulinga bumbu, saliecas un tad tipina kā tāda meitene uz priekšu, paralēli vēl paskatoties vai kāds viņu vēro. Nu stulbums. Vai to es viņam mācīju? "Saņemies! Iztaisno taču savu mugurkaulu un met! Met pa tiem ķegļiem", es viņam teicu.


Un šādā veidā turpiniet stāstīt par notikumu no dažādām perspektīvām. Stāsts beidzas, kad viens no jums pasaka "BEIGAS".

Spēlas pamatā ir izgaismot kontrastus, kas radošies no tā, ko iztēlojas un kā interpretē lietas dažādi tēli.


>>Pietuvinātais stāsts<<

Meistara līmeņa spēle

Kā spēlēt:

Vadītājs vada spēli, izmantojot frāzes, kas nosaka tās virzību "pietuvini emocijas", "pietuvini vizuālo aprakstu", "pietuvini to objektu", "pietuvini to darbību/notikumu" vai gluži otrādi "attālini vidi", "attālini emociju', "attālini situāciju". Gluži kā telefonā, atverot bildi un izmantojot "zoom in" un "zoom out" opcijas - pietuvinot un attālinot attēlu.

Vadītājs pasaka sākuma teikumu un dalībnieks no tā uzsāk stāstu.

Piemēram:

Vadītājs: Teikums ir "Mans brālis pārsita rekordu"


Dalībnieks: Tas notika tieši pirms nedēļas. Pilnīgi negaidīti mans brālis izlēma izmēģināt jaunu veidu kā lasīt grāmatas

Vadītājs: "pietuvini objektu grāmata"

Dalībnieks: Viņš bija paņēmis rokās Ziedoņa 'Krāsainās pasakas", tādos zaļos vākos ar zelta burtiem virsū. Apmēram 150 lpp bieza.


Šādā veidā vadītājs virza stāsta detaļas. Piemēram, "attālini sociālo vidi" nozīmē, ka runa vairs nav par ģimeni, bet jau plašu sabiedrību vai pat visu pasauli kopumā. Dalībnieks pats nosaka cik tālu viņš "attālina" vai "pietuvina". Tāpat arī vadītājs virza stāstu uz nobeigumu, sakot: "atrodi beigas". Dalībnieks ir tas kurš pasaka "BEIGAS" un beidz stāstu.


>>Stāsts 3 emocijās<<

Vidēja līmeņa spēle

Kā spēlēt:

Vadītājs pasaka tēmu (ja ir tikai divi dalībnieki, tad abi vienojas par tēmu). Piedalās divi līdz trīs dalībnieki un cenšas nerunāt viens otram pāri.

Ved ikdienišķu sarunu par noteikto tēmu. Pēc aptuveni 1 minūtes sarunu pārtrauc. Vadītājs pasaka emociju. Dalībnieki vēlreiz ved to pašu sarunu ko tikko runaja (tā pati tēma, notikumi, saruna, vārdi), tikai šoreiz ar nosaukto emociju. Emocijas dēļ var saruna mazliet (vai pat ļoti) mainīties. Pēc 1 minūtes vadītājs atkal iedod jaunu emociju un dalībnieki sāk to pašu sarunu no sākuma, nu jau ar otro emociju. Tā līdz trim (vai, ja vēlas, vairāk) emocijām. Idejām emocijām droši izmanto emociju sarakstu.

Pēc spēles pārrunājiet kā un kādēļ mainījās saruna, parādoties citai emocijai. Kura emocija jums patika visvairāk?





296 views

RUNAS RĀMIS

©2019 by Runas Rāmis