7 praktiski padomi tiešsaistes apmācību un sapulču vadītājiem

Šogad vairāk kā jebkad aktualizējas mācību un sapulču vadīšana attālināti. Zoom, Microsoft teams, Skype zvani, vebināri, visdažādākās tiešsaistes platformas... Un vēl un vēl.

Ikdienā bieži dzirdu no dažādiem profesionāļiem par nevēlēšanos vadīt apmācības vai sapulces tiešsaistē, visdažādāko iemeslu dēļ.

Lūk biežākie no tiem:

- šo tēmu nevar pasniegt tiešsaistē

- man vajag, lai viņi praktiski darbojas un saprot. To nevar izdarīt online

- es pat iedomāties nevaru kā to pārnest uz online!

- godīgi, man ir bail. Es nemāku vadīt apmācības tiešsaistē

- tā taču ir laika tērēšana, viņi tāpat neklausās

- ai, nu tūlīt jau viss beigsies un turpināsim klātienē


Es arī reiz piederēju pie tiem, kas teica, ka tas nav iespējams. Nav iespējams vadīt praktiskas pielietojamās improvizācijas nodarbības tiešsaistē tā, lai cilvēki iesaistītos un tam vispār būtu kāda jēga.

Izrādījās, ka es maldījos. Labi, ka mans improvizatores prāts liek katrai situācijai teikt: "Jā, un..."

Tādēļ pēc neilga "nē, nav iespējams" brīža sāku meklēt, kā tomēr ir iespējams.

Un izrādās ir un kā vēl ir iespējams.



Šajā ierakstā dalīšos savā pieredzē par būtiskākajām lietām, kas jāņem vērā, lai attālinātās mācīšanās un sapulču pieredze būtu pozitīva visām, ekrāna abās pusēs eošajām, pusēm.




  1. Esi gatavs dažādai dalībnieku tehniskajai sagatavotībai



Jebkuru apmācību / sapulču laikā Tev ir jārūpējas par to, lai dalībniekiem būtu ērti. Ērti Tevi redzēt, dzirdēt, saprast, līdzdarboties. Tiešsaistes vidē tas nozīmē, ka:

Tu zini kā ekrāns izskatās dalībnieku pusē

  • Dalībnieki ir informēti, kā izmantot tehniskās iespējas (augšuplādēt vai lejuplādēt dokumentus, komentēt un uzdot jautājumus, ieslēgt/izslēgt audio skaņu, iziet no "brakeout rooms" un tml.)

  • Vienmēr sākumā velti laiku tam, lai atgādinātu par sadarbības noteikumiem, strādājot tiešsaistē un to, kā un kādi tehniskie rīki tiks izmantoti

  • esi gatavs, ka dalībnieki pieslēgušies no dažādām ierīcēm (telefoni, planšetes, datori) un spēj konsultēt par tehnisko lietojumu jebkurā no šīm ierīcēm


2. Dalībnieku kameras ir ieslēgtas



Kā vienu no galvenajiem ieteikumiem katram apmācību vai sapulču vadītājam tiešsaistē varu teikt- vienojies par noteikumiem, ka visu klātesošo video kameras ir ieslēgtas.

Tas ne tikai ļaus Tev redzēt, kas notiek ar Tavu auditoriju, lai vari tai pielāgoties un noturēt uzmanību, bet arī uzlabos dalībnieku uzmanību un koncentrēšanās spējas. Būsim godīgi, kad piedalāmies kādā sapulcē vai vebinārā ar izslēgtu kameru, mēs reti kad atceramies, kas tur ir noticis un paralēli esam paspējuši izdarīt vismaz 5 citas lietas. Šādi lieki iztērēts laiks nenāks par labu nevienai no pusēm.


3. Dod laiku socializēties



Atceries, ka "dzīvajā" pirms un pēc sapulcēm vai apmācībām dalībniekiem ir iespēja socializēties, aprunāties, pārspriest dzirdēto, dalīties pieredzē. Tā visa ir attiecību veidošana grupā. Un tas ir ļoti būtisks posms, lai grupa līdzdarbotos, sadarbotos un būtu aktīva.

Arī tiešsaistē dod iespēju grupai socializēties un izveidot attiecības. Apmācības nedrīkst sākties un beigties ar Tavu uzrunu un šodienas tēmu. Ieplāno laiku katras tikšanās reizes sākumā kādai aktivitātei, kas iekustina dalībniekus un atver viņus. Tāpat arī nodarbības beigās atrodi laiku brīvākas atmosfēras aktivitātei vai diskusijām, atgriezeniskajai saitei no dalībniekiem.

Apmācību laikā sadali dalībniekus mazākās grupās vai pa divi, izmanto humoru, dod personisku atgriezenisko saiti, ļauj arī pašiem dalībniekiem ik pa laikam virzīt apmācību gaitu vai novadīt kādu iesildošo aktivitāti.


4. Esi dažāds



Vadot apmācības vai sapulces tiešsaistē Tev jādažādo materiāls, kuru pasniedz. Atceries, jau klātienē neviens nespēj ilgāk kā 10 minūtes klausīties monotonu tekstu un lūkoties prezentācijā. Tiešsaistē tas ir vēl grūtāk, jo Tev parādās viegli pieejami konkurenti, tādi kā FaceBook, Tvnet vai Delfi, Instagram un youtube video.

Dali laiku tā, lai ik pa 5 - 10 minūtēm mainītos dalībnieku uzmanības punkts. Daļu laika runā tu, daļu laiku ir redzams video, daļu laiku ir diskusijas un komentāri, kādā citā brīdī darbs grupās vai individuāli.

Vērtīgs rīks ir ieviest papildus vidi, kurā komunicējat pēc apmācībām tiešsaistē. Piemēram kopīgs forums vai čats. Tajā pēc katras nodarbības vari grupai nosūtīt apkopojumu (vai garāku teorētisko materiālu, kuru nevajadzētu vienkārši lasīt tiešsaistē). Šis arī iniciēs viņu savstarpējo komunikāciju un iesaisti.


5. Daudz biežāk kā parasti pārliecinies vai tiešām esi saprasts pareizi



Klātienē mums ir vieglāk vērot dalībnieku ķermeņa valodu un mīmiku. Tā parasti ļoti daudz pastāsta par to, cik ieinteresēti dalībnieki ir tēmā, kā arī to, vai viņi izprot tevis sacīto. Tiešsaistē ne tikai dalībnieku uzmanība tiek novērsta ar blakus lietām, viņiem ir arī grūtāk lasīt Tavu ķermeņa valodu un saprast Tevi. Līdz ar to pārpratumu vai līdz galam nesaprastas informācijas situācijas var parādīties daudz biežāk, kā klātienes apmācībās.

Pārvaicā regulāri un centies paskaidrot tēmu dažādi, izmanto stāstus, izmanto vizuālos uzskates materiālus.


6. Atgriezeniskās saistes nozīme



Atgriezeniskās saites nozīme tiešsaistes apmācībās ir vēl lielāka kā klātienē. Tiešsaistes laikā sniedz vien tādu atgriezenisko saiti, kas var būt noderīga visiem dalībniekiem. Konkrētam dalībniekam par kaut ko, kas skar tikai viņu, sniedz atgriezenisko saiti individuāli.

Ja esi uzdevis mājas darbus, pacenties uz katru no tiem ne tikai sniegt rakstisku vērtējumu, bet arī detalizētāku atgriezenisko saiti. Ideāli, ja vari to izdarīt audio vai video formātā. Tas dos personiskāku pieeju, palielinās izpratni un veicinās katra dalībieka personīgo iesaisti.


7. Sinhroni un asinhroni uzdevumi



Labs apmācību vai sapulču vadītājs vienmēr raudzīsies, lai jūsu kopējās tikšanās laikā saņemat kā sinhronus uzdevumus, ko visa grupa pilda kopā, tā arī asinhronus, ko katrs dalībnieks var pildīt individuāli, savā tempā.

Tas ir būtiski gan jaudīgākai dalībnieku iesaistei, gan arī dziļākai izpratnei par runāto tēmu. Asinhronie uzdevumi arī veicina dalībnieku pašrefleksiju un ļauj labāk sagatavoties apmācībām.

Tāpat arī mainīts temps notur dalībnieku uzmanību.

Apmācību sākumā vari dot asinhronu uzdevumu individuāli vai mazākās grupās un noteikt konkrētu laiku, kurā visi atgriežas kopējā telpā, kad sāksies kopēji veicamais uzdevums.



Lai vairāk veiksmīgu apmācību un laimīgu dalībnieku!

Ja vēlies uzzināt vairāk rīkus un trikus, kā motivēt komandu tiešsaistē, piesakies vebināram


!Ja joprojām uzskati, ka tieši Tavas apmācības, nodarbības vai sapulces nav iespējams vadīt tiešsaistē, uzraksti man uz aija@runasramis.lv Palīdzēšu Tev sagatavoties pirmajai nodarbībai tiešsaistē bez maksas.

129 views

RUNAS RĀMIS

©2019 by Runas Rāmis