5 soļi labu attiecību uzturēšanai ar mājiniekiem, sociālās distancēšanās laikā






Socializēšanās karantīnas un distancēšanās laikā

"Raižpilnajā un neparedzamajā laikā, kad jāievēro fiziskās (ne mentālās) izolēšanās, mijedarbība un sadarbība ar līdzcilvēkiem nepieciešama vairāk nekā jelkad." Elīna Barreta

SAZIŅA

Cieši blakus uzturoties viens otram 24hrs x7 x4 laika posms būs līdzvērtīgs vismaz pieciem papildus kopdzīves gadiem. Lai attiecības stiprinātos, nevis vājinātos, lai tuvinātos, nevis atsvešinātos, piekop pārbaudītus labas saskarsmes principus.

- Novērtē un pateicies: “paldies, Tev mīļš” par novākto galdu, pārcelto datorgaldu, veļas izkarināšanu un pienesto trešo kafiju. Uzslava pacilā un labvēlīgi ietekmē vispārējo situāciju

- neiestrēgstat uz otra vājībām, bet vienojaties par noteikumiem gluži tāpat kā biroja vidē: krūzītes novākt, trokšņus uz austiņām, aizvērt poda brilli. Jebkura neskaidrība un mēmais “pats par sevi saprotams” ir auglīga vide pārpratumiem un neapmierinātībai

- personīgā teritorija un ērtība tieši ietekmē noskaņojumu: nekārtība, kārtējais priekšmets nevietā un piebāztība samazina katram atvēlēto zonu ik pa cm. Nemitīga savas vietas atkarošana rada saspīlējumu un frustrāciju

- informējat par laiku un telpu, kad katram nepieciešams pabūt vienam un respektējat to

- emocijas krīzes situācijā izpaužas dažādi: katram ir tiesības reaģēt pa savam, bet ar noteikumu, ka tas nekaitē blakusesošajam, un saasinātā reakcija pirms vai pēc tiek paskaidrota kaut vai trīs vārdos (skat. zemāk). Tādējādi iegūsiet tiesības uz apkārtējo izpratni

- “piedod.. sanāca tā, piemirsu, nesapratu, negribēju tā..” atbruņos un mīkstinās līdzcilvēka vēlmi pēc pretreakcijas tādā pašā garā

- iedibinat “Sarunu pusstundu” - katrs pēc kārtas izstāstiet personīgās raizes un izjūtas, atbrīvot emocijas bez klātesošo vērtējuma vai nosodījuma. Mājinieku iepriekš pateiktais netiek komentēts. Ļaujiet katram būt pašam un justies par to labi

- neiedomājies, bet pajautā; nepiesienies, bet solīdi aizrādi un iesaki; necieties, bet pasaki skaidri un saprotami, nevis caur puķītēm

- kļūdās visi un domas nelasa neviens. Arī tu pats. Vienkārši atceries to

JAU SASTRĪDĒJĀTIES?

- Tad uzklausi, izklāsti savu redzējumu, abpusēji atzīstat problēmu un piedāvājat risinājuma variantus, jo izrādās, neviens no jums nevēlas līdzīgas situācijas atkārtošanos

- nerisiniet sarunu emociju izvirdumā, aizejat katrs uz savu telpu un norunājat laiku lietas izrunāšanai pēc 30 minūtēm

- pamēģinat izstāstīt notikušo otram skaļi, iejūtoties otra ādā. Stāsti tā it kā Tu būtu Tavs mājinieks ar kuru izveidojās strīds. Pēc tam otrs dara to pašu. Neparodē, centies izteikt skaļi to, kā, tavuprāt otrs to redz. Būsiet pārsteigti, cik ātri atklāsies patiesie strīda iemesli un versijas, kā to risināt

- attālinātu konfliktu risiniet videozvana laikā, kurā ir iespēja redzēt arī pašam sevi (attālināts šoreiz skaitās arī blakusistabās)

LAIKS IEIET SEVĪ, VAI LABĀK IZIET ĀRĀ

Pamanot nepazīstamu, mazpazīstamu vai pazīstamu rokas spiediena, apskaušanās, saskūpstīšanās vietā draudzīgi pamāj pa gabalu. Īpaši labvēlīgu klimata maiņu veicināsiet, ja pasveicināšana pa gabalu izdosies ar smaidu acīs un ‘labu veselību!’ vēlējumu verbāli vai vismaz sejas izteiksmē.

Oficiāli paziņotā savstarpējā 2m distance latvietim beidzot ļauj justies nepiespiesti tomēr attālums, kas sniedzas notēmēta (lasīt: izstiepta) slotas kāta garumā nenozīmē, ka arī šādi nevar uzsist labu pļāpu.

Attālināta papļāpāšana klātienē, vai caur telefonu, vai sabļaujoties pār sētu vai pa logiem ir būtiska, pirmkārt, dēļ svaigas informācijas apmaiņas, otrkārt, personīgās veselības stiprināšanas nolūkos. Abpusējas sarunas izdošanās gadījumā noris labsajūtu hormonu izdalīšanās, kas atbild par imūnsistēmas stiprināšanos:

▪oksiticīns - paaugstina savstarpējās uzticības līmeni

▪serotīns – uzlabo garastāvokli

▪endorfīni – mazina stresu un spriedzi

▪dopamīns – pacilā un motivē

Kņud pajautāt par paziņas vai kaimiņa nesenajiem ceļojumiem ? Tad dari to taktiski un ievērojot distanci slotas kāta garumā.

Sarunas rezultātā jauniegūtās emocijas un informācija būs atsvaidzinājums mājas vidē, pienesot jaunu apspriežamo vielu dažādojot ikdienas sarunu rutīnu un veiksmīgi kliedējot garlaicību.

Fiziski piesardzīga, bet vaļsirdīga socializēšanās atmaksājas!

0 views

RUNAS RĀMIS

©2019 by Runas Rāmis