Stāstu veidošanas noslēpumi

Improvizācijas stāstu veidošanas noslēpumi. Bezgalīgā stāsta metode - veids, kā hipnotizēt savu auditoriju. Uzzini ārkārtīgi vienkāršu, bet efektīvu metodi, kas uz visiem laikiem izmainīs Tavu stāstu veidošanu.
Esi redzējis filmu "Bezgalīgais stāsts"? Tā ir 1984.gadā iznākusi filma, kura veidota uz Maikla Endes 1979. gada tāda paša nosaukuma romāna bāzes. Tas sākas ar stāstu par tikko māti zaudējuša 10 gadīga zēna Bastiana ikdienu un kādā brīdī ievieto zēnu grāmatas,  kuru viņš lasa, stāstā. Procesā zēns tiek parādīts pamīšus savā un grāmatu fantāzijas pasaulē. Rezultātā, izdzīvojot un atrisinot grāmatas stāsta uzdevumu, tiek izglābta reālā pasaule, kurā mazais Bastians dzīvo.

NOSLĒPUMS

Vai jau paspēji saprast šīs stāstu veidošanas metodes būtību? Bezgalīgais stāsts gan nosaukuma gan uzbūves ziņā ir lielisks piemērs. Un šī metode veiksmīgi tiek izmantota arī turpmāk lielā daļā Holivuds filmu (Titāniks, Pirmssākums, Džumandži un pat slavenajās Paģirās :)  )

Visi šie stāsti sākas ar tagadni un tad caur atmiņām tiek aizvesti uz pagātni vai arī uz citiem, iekļaujošiem notikumiem
Kādēļ neizstāstīt vienkārši un secīgi, kas notika galvenajā stāstā. Bija A, tad notika B, tālāk ir situācija C un tad atrisinās ar D. Kādēļ jāievieto stāsts stāstā? Jā - stāsts stāstā ir šīs metodes pamatā un ir vienkāršs iemesls, kādēļ metode ir tik jaudīga.  Stāsts, kurš sastāv no vairākiem slāņiem iegūst dziļuma sajūtu. Klausītājs tajā burtiski tiek ievilkts, viņa fantāzija un emociju pasaule tiek aktivizēta uz visiem 100%. Stāstam stāstā ir hipnotisks efekts. 

BURTISKI HIPNOTISKS EFEKTS

Pasaulslavens psihoterapeits Miltons Eriksons savā laikā tika uzskatīts par daudz efketīvāku terapeitu kā vairums viņa kolēģu un kļuva pazīstāms kā pasaules labākais hipnotizētājs. Viņam bija virkne prasmju un metožu, kuras viņš izmantoja. Bet visspēcīgākā bija stāstu veidošanas metode. 
Kādu tieši tehniku viņš izmantoja?

Līdz pat viņa mūža izskaņai 1980.gadā, pie viņa regulāri viesojās cilvēku grupas, lai mācītos no viņa. Viņš stāstīja stāstus, kas sevī iekļāva daudzas mācības. Un viņš nevis vienkārši stāstīja stāstus, viņš tos lika izdzīvot. 

Viņš sāka ar vienu stāstu, tad tā vidū pārslēdzās uz citu stāstu un tad atkal uz kādu citu stāstu. Beigās viņš kā pa apli nokļuva atpakaļ sākotnējā stāstā. Cilvēki šajos stāstos, kas pārgāja citos stāstos, klausījās kā būdami transā. 

"Bezgalīgais stāsts" ir šim vienkāršs piemērs. Izstāstot stāstu, gan par Bastiana ikdienu, gan paralēli parādot fantāziju pasaules ceļojumu un beigās tos savienojot kopā, abi stāsti tiek padarīti daudz interesantāki, jaudīgāki un veido spēcīgu ietekmi uz klausītāja / skatītāja realitātes sajūtu.

KĀ Tu Šo metodi vari izmantot, lai padarītu spēcīgākus savus stāstus?

Lielākā daļa cilvēku stāstu stāsta secīgi un lineāri. Sākās ar šo, tad notika tas, pēc tam sekoja tas un rezultāts bija tāds. ABC. 
Tā kā nu jau Tu zini Bezgalīgā stāsta metodi, Tu vari strukturēt savu stāstu savādāk. ABCBA.

Atrodi veidu, kā ievīt vienu stāsta daļu citā stāstā. Tu noturēs klausītājus kā apburtus, jo viņu prāts fokusēsies uz dažādajām stāsta līnijām, notikumiem un laika joslām.

Kā tieši to izdarīt?


Ir virkne veidu, kā šo izdarīt: "Un tad es viņai pastāstīju par laiku, kad...."; "Un viņš man pastāstīja kā..."; "Tas man lika atcerēties par...";  "Kad es to redzēju, atcerējos, kā bērnībā..."; "Tas man atgādināja sapni, kurš man reiz bija..." ; "Es viņai teicu, ka tas izklausās pēc stāsta, kuru lasīju pāris gadus atpakaļ..."

Tu vari pārlēkt no tāla pagātnes stāsta un šodienas stāstu un tad atkal uz stāstu, kas notika pirms pāris mēnešiem. Kad esi tos izstāstījis, atgriezies pie sākotnējā stāsta.

Tas dos ļoti spēcīgu ietekmi uz klausītāju. Tu turpināsi lēkt cauri stāstiem laikā un telpā, iespējams pat paviesojoties kādā izdomātā stāstā, šādi vispār aiznesot klausītāju uz citu dimensiju.

Tas man atgādināja, kā vakar ar vīru runājām par vecām monētām, kuras viņš krājot un domājot, ka varētu pārdot. Viņš atminējās, ka nesen Ebay kāds pusis pa 500 dolāriem pārdevis 2.pasaules kara karavīra somu. Stāsts bijis absolūti vienkāršs, bet iedarbīgs - tā puiša vectētiņš somu atradis pie mājas un paņēmis. Uz somas bija karavīra vārds. Vēlāk viņi atraduši šī karavīra stāstu un somu pārdevuši kopā ar šo stāstu, tādā veidā vēl vairāk palielinot tās vērtību.

Paspēlējies ar Bezgalīgā stāsta metodi, tas ir ārkārtīgi vienkārši, bet tajā pat laikā piešķir lielāku dziļumu Tevis teiktajam.  

Uzzini vairāk iedarbīgu metožu, kā arī uzzini, kā atrast stāstus savā ikdienā, vebinārā "IMPROVIZATORA CIENĪGA STĀSTU VEIDOŠANA"
Iepriekšējā
Ja man būtu vēl viena iespēja