Pašapziņas formula Tavā komunikācijā

Kā pašapziņas formulu izmantot savas drosmes un pārliecības runāt uzlabošanai? Lasi tālāk.
Tālajā 1890.gadā par amerikāņu psiholoģijas tēvu dēvētais Vilijams Džeimss publicēja grāmatu Psiholoģijas principi, tajā viņš definē vienkāršu pašapziņas formulu. Džeimss norāda, ka pašapziņu veido divi būtiski elementi - mūsu centieni kaut ko panākt un mūsu reālie panākumi.
Formula izskatās sekojoši:
Pašapziņa = panākumi / pretenzijas pret sevi

Mūsu pašapziņu veido tas, cik labi mums sokas dzīvē izdalīts pret to, cik lielas pretenzijas mēs sev izvirzām (kā jūtamies paši par sevi). Augsta pašapziņa ir tad, ja panākumu ir vairāk, kā sevis šaustīšana un pretenzijas pret sevi.

Ko iesākt ar šo formulu?
Šīs formulas spēks slēpjas tās vienkāršībā, tiešumā un situācijas neizskaistināšanā.
Vilijams Džeimss saka vienkārši - Tev ir jāizvēlas uz ko likt savas likmes. Tas arī viss.

Kā ar formulām pienākas, sadalīsim pa reizinātājiem:

1. Panākumi
Panākumi ir katra reize, kad mums ir izdevies iecerētais. Savukārt, secinājums par to ir vai nav izdevies iecerētais var ietekmēties no dažādiem faktoriem:
  • sasniegts sākotnējais mērķis
  • labas atsauksmes vai atgriezeniskā saite
  • laba sadarbība ar publiku, pozitīva pēcsajūta
  • izdevās tikt galā ar izaicinošu situāciju u.t.t.
Tas nozīmē, ka Tu tiešā veidā vari jau savlaicīgi ietekmēt panākumu daudzumu, piemēram:
  • uzlikt reālu mērķi
  • paaugstināat sarežģītības pakāpi pamazām, sākumā nostiprinot to, kas jau labi izdodas
  • vaicājot pēc konstruktīvas atgriezeniskās saites
  • vaicājot pēc atgriezeniskās saites cilvēkiem, kuri, zina Tavu progresu un ieguldīto darbu (ir svarīgi, PRET KO tiek vērtēts. Jāvērtē tikai pret Tevi pašu iepriekš, nevis pret citu cilvēku ekspektācijām)
Tādēļ, piemēram, dalība komunikācijas treniņos ļoti palīdz ar panākumu sajūtas celšanu, jo klasē, drošā vidē zinošs treneris spēs dot atgriezenisko saiti, kas veidot panākumu sajūtu, spēs simulēt vidi, kurā Tev izdodas pakāpeniski gūt panākumus, tātad dabiski audzēt panākuma sajūtu, kas ir svarīga pašapziņai.

2. Pretenzijas pret sevi
Pretenzijas pret sevi ir tiešā veidā saistītas ar gaidām, ekspektācijām pašam pret sevi. 
Šeit visgrūtāk klājas perfekcionistiem. Improvizācijas viens no guru un teātra sporta tēvs Kīts Džonstons saka "Esi viduvējs". Tas nozīmē, ka nevajag uz sevi uzlikt ekspektācijas vienmēr būt vislabākajam un izcilam. Mums katra diena ir savādāka un katru dienu mēs pats esam savādāks. Paturi prātā domu, ka dari labāko ko šodien vari un ar to ir pietiekami.
Arī šeit ļoti var palīdzēt zinošs treneris, koučs vai supervizors, kurš palīdz mainīt fokusu Tavām domām un ierādīt veidus, kā būt klātesošam pašam ar sevi un apzināties savas spējas šodien pilnīgi objektīvi.

Saliek šo kopā un pārnesot uz komunikāciju, jāatceras, ka izaicinājumi var būt ļoti dažādi, tomēr strādās šī pati formula.
Piemēram:
  • pārliecība par sevi, lai saņemtos un pateiktu sapulcē savu domu vai jautājumu: sākt ar mazākas, maznozīmīgākas lietas pateikšanu un tad sevi apbalvot par to, ka tas ir izdarīts (iepūšot mīļākās smaržas, uzberot kafijai kanēli vai jeb ko citu, kas uzmundrina)
  • pārliecība runāt, prezentēt sapulcēs: sākt ar prezentācijas izveidi vai asistēšanu runātājam un tad pavaicāt, kas Tev labi izdevās
  • saņemšanās pieiet klāt mazpazīstamam cilvēkam: sāc ar sarunas uzsākšanu par jebkādu tēmu ar pazīstamu cilvēku (bet ne tuvu draugu) un sarunas loģisku virzīšanu tālāk, pat ja tas ir small talk. Pēc tam sevi uzslavēt vai apbalvot par šī mērķa sasniegšanu.
Visos šajos punktos svarīgi piefiksēt, kas izdevās, nevis, kas neizdevās. Vienmēr būs kaut kas, pie kā piesieties. Pašapziņu var celt, piesienoties pie tā, kas labi izdevās :)

P.S. Ļoti pamatīgi ar šo varēs pastrādāt jau 26.novembrī, klātienes praktiskajā meistarklasē [DROSME RUNĀT


Komentāri

Email again:

Iepriekšējā

kursi līderiem, psiholoģiski droša vide komandā
5 minūšu audits psiholoģiski drošai videi komandā

Nākamā

Dalīties ar šo rakstu