Komunikācijas stili

Uzzini, kā izmantot savu dominanto komunikācijas stilu ikdienā

Katra cilvēka personība un individualitāte ļoti ietekmē viņa komunikācijas veidu. Ievērojot konkrētas detaļas un komunikācijas paradumus, ir iespējams identificēt Tava sarunas partnera komunikācijas stilu un tam pielāgoties.

Izšķir 4 pamata komunikācijas stilus:

·       Analītiskais

·       Intuitīvais

·       Funkcionālais

·       Personiskais

Būtiski atcerēties, ka neviens cilvēks neiekļaujas 100% precīzi vienā konkrētā komunikācijas stilā. Mēs ikviens esam unikāli, gluži tāpat kā sniegpārslas. Tādēļ mūsu komunikācijas stili mēdz būt miksēti. Tomēr, lielākoties vienmēr būs viens, dominantais komunikācijas stils.

 

Analītiskais komunikācijas stils

Šis ir tā sauktais “skaitļu cilvēks”. Viņi nevēlas vienkārši dzirdēt par to, ka pārdošanas rādītāji ir pieauguši. Viņi vēlēsies zinātu konkrētu procentu – par cik tie ir palielinājušies, kā arī redzēt to visu kārtīgā excel tabulā ar precīzām diagrammām pa mēnešiem.

Šie cilvēki nemīl saviesīgās sarunas un ir diezgan nepacietīgi, ja kāds emocionāli un gari stāsta informāciju. Viņi vēlas faktus un vēlas tos nekavējoties.

Viens no pozitīvajiem aspektiem, pateicoties savai loģikai un sistemātiskumam, viņus uzskata par ļoti kompetentiem profesionāļiem un viņu viedokli bieži uzklausa un tam patiesi uzticas.

Tomēr, šī tipa cilvēkus nereti uzskata arī par aukstiem un bezjūtīgiem, kas viņiem var radīt problēmas veidot veiksmīgu komunikāciju un sadarbību ar apkārtējiem.

Ja Tu runā ar šādu cilvēku, tad pielāgo savu komunikācijas stilu un rīkojies sekojoši:

·       Iespējami ātri dod viņiem faktus, loģiskā un strukturētā veidā

·       Ļauj viņiem vispirms izpētīt datus un tikai tad sniegt savu atbildi

Rīcība, no kuras jāizvairās:

·       Izmantot emocionālus vārdus, kā “es jūtu…” vai “man šķiet…”

·       Uztvert personīgi vai apvainoties, ja viņi nevēlas vienkārši papļāpāt par to, kā gāja nedēļas nogalē

Intuitīvais komunikācijas stils

Šos cilvēkus mazāk interesē skaitļi un vairāk tas, kā viņi sajūt “lielo bildi”. Viņus neinteresē sīkas detaļas, viņiem jāzina kopsavilkums, galvenie punkti vai virzieni un to mērķis. Piemēram, ko tieši tu vēlies sasniegt ar šādu iniciatīvu vai projektu? Viņi mīl pieķerties idejai un ar to doties tālāk. Viņi var aizrauties un pārkāpt kā savas tā citu privātās robežas, idejas vārdā. Ja viņiem nav “laba sajūta” par konkrēto projektu vai darbu, viņi to prokrastinēs.

Pozitīvais aspekts ir tas, ka šie cilvēki ir ļoti radoši, ātri domājoši un spējīgi uzņemties un vadīt inovatīvus un ambiciozus projektus bez liekas piepūles.

Mīnuss, savukārt, ir tas, ka viņi nepacietīgi tajās situācijās, kur svarīgas ir detaļas un sīkumi. Tādēļ viņi var nonākt konfliktā ar funkcionālo komunikācijas stilu. Tomēr, ja šie divi komunikācijas stili atrod veidu, kā sadarboties, tad šādas sadarbības ir īsta dieva dāvana.

Ja Tu sarunājies ar šī komunikācijas stila pārstāvi, ņem vērā:

·       Uzreiz pasaki projekta galveno mērķi un jēgu

·       Dod viņiem plašu pārskatu un tad pārlec uz pašām beigām

·       Esi gatavs ātram lēmumu pieņemšanas procesam

Nevajadzētu izmantot sekojošu rīcību:

·       Uzsākt ar saviesīgajām sarunām jeb “small talk”

·       Iet dziļi detaļās

·       Uztvert personīgi īsas un strupas atbildes

Personiskais komunikācijas stils

Šie ir cilvēku cilvēki. Viņu mērķis ir veidot pozitīvu saikni un attiecības ar cilvēkiem, saprast kā viņi jūtas. Šie būs tie, kas vienmēr parūpējas, lai kolēģa dzimšanas dienā ir apsveikuma torte un tie, kuri centīsies novērst konfliktus darbā.

Viņi darbā mēdz izmantot emocionālu runas stilu. Tu varētu dzirdēt viņus sakām, piemēram, “Man ir ļoti laba sajūta par mūsu jauno vīziju”.

Pozitīvais ir tas, ka šie cilvēki vienmēr ir pieejami un atsaucīgi. Viņi pamanīs dažādas emocionālas nianses, ko citi var palaist garām. Līdz ar to viņi var ļoti ātri identificēt problēmas un norādīt uz tām. Viņi lieliski prot samierināt puses, kas sagājušas ragos un bieži tiek uzskatīti par “līmi”, kas tur kopā visu komandu.

Savukārt, negatīvais aspekts ir tas, ka bieži viņi pārāk pieķeras saviem kolēģiem un tādējādi ātri pazaudē savu uzmanību no darba lietām. Jo īpaši analītiskais komunikācijas stils ir tas, kurš piefiksēs šādu uzvedību un nebūs ar to mierā.

Ja Tu komunicē ar šo stilu, izmanto sekojošu rīcību:

·       Esi ikdienišķs sarunās. Saviesīgās sarunas un pļāpas par brīvdienām šeit būs īsti vietā

·       Esi gatavs, ka viņi būs mazliet pārāk optimistiski par to ko viņi un cilvēki viņiem apkārt spēj izdarīt

·       Pēc sarunas, nosūti viņiem e-pastā pārrunātās detaļas, lai viņiem ir uz ko atsaukties

Nevajadzētu rīkoties sekojoši:

·       Baidīties izmantot jokus un humoru

·       Būt īsam un konkrētam savā sakāmajā

·       Atturēt viņus no emociju un ideju izklāstīšanas

Funkcionālais komunikācijas stils

Šie cilvēki mīl kārtīgu, labi izstrādātu plānu ar konkrētiem datumiem un laikiem, kad kas ir jāpabeidz un jāizdara. Viņu mapītes ir pilnas ar detalizētiem projektu aprakstiem, kuri tiek regulāri papildināti. Kad viņi sarunājas, dara to ļoti strukturēti un seko soli pa solim katram punktam, lai nekas netiktu palaists garām.

Pozitīvais – viņu metodiskais piegājiens darbam nozīmē, ka viņi reti kad nokavē termiņus vai neievēro kādas detaļas. Līdz ar to, viņi ir ļoti vērtīgi procesos, kad nepieciešams ieviest kādu projektu dzīvē un dalībniekiem jāzina ko un kad sagaidīt.

Savukārt, negatīvais aspekts – viņi tiešām katru reizi ies soli pa solim cauri visam projektam, nenovirzoties un nepārlecot pāri nekam. Tas jo īpaši tracinās intuitīvo komunikācijas stilu. Viņiem ļoti grūti pielāgoties izmaiņām vai vienkārši plūst pa straumi.

Ja Tu sarunājies ar šo komunikācijas stila pārstāvi, tad ņem vērā:

·       Esi metodisks un strukturēts

·       Ej detaļās

·       Dod viņiem daudz laika, lai pieņemtu lēmumu

 

Nevajadzētu rīkoties sekojoši:

·       Dot plašu un vispārīgu pārskatu, vai pārlēkt uzreiz uz beigām

·       Satikties ar viņiem, iepriekš nesagatavojoties

 

Zinot savudabisko komunikācijas stilu un izprotot sarunas partnera komunikācijas stilus, ir iespējama veiksmīga, brīva un dabiska saruna.
Pievienojies kursam "Improvizācija veiksmīgai komunikācijai" kurā šis ir viens no elementiem, ar ko strādāsim.


Komentāri

Email again:

Iepriekšējā

Zemes stunda: Uzlādē savas MIKRO-VIDES DABISKĀS BATERIJAS

Nākamā

Radošuma jeb kreativitātes treniņi: kas tas ir? 

Dalīties ar šo rakstu