16 padomi, komunikācijai pārmaiņās

Komunikācija ir galvenā atslēga, lai pārmaiņu process noritētu veiksmīgi un produktīvi. Jo īpaši nozīmīgi tas ir attālinātajā darba vidē. 
Ja uzņēmumā vai komandā notiek pārmaiņas, komunikācija nekad nevar būt par daudz. Ikviens vadītājs, kurš ir pieredzējis pārmaiņu vadības procesu, atzīst, ka jākomunicē ir daudz un pat apzināti tas jādara, šķietami, pārāk daudz. Komunicē. Tad komunicē. Un tad atkal komunicē. 

Efektīva komunikācija sastāv no 4 komponentēm, kurām veiksmīgi jāsadarbojas, lai veidotu kopēju izpratni:
  1. Cilvēkam, kurš komunicē pārmaiņas, sava ziņa jāpasaka skaidri, detalizēti un autentiski (saviem vārdiem)
  2. Cilvēkam, kurš klausās ir jāgrib klausīties, jāuzdod precizējoši jautājumi un jāuzticas tam, kurš komunicē ziņu
  3. Veidam, kā tiek pateikt ziņa ir jābūt atbilstošam un ērtam kā ziņas sūtītājam, tā saņēmējam
  4. Ziņas saturam ir jārezonē ar klausītāja esošajām vērtībām. Tajā jābūt informācijai, kuru klausītājs VĒLAS DZIRDĒT. Ziņai jāatbild uz klausītāja vissvarīgākajiem jautājumiem. 
Kādas domas Tevi pārņēma, izlasot šos 4 punktus? Galīgi nav vienkārši, vai ne? Un nav pārsteigums, ka bieži komandās un uzņēmumos darbinieki sūdzas par sliktu vai nepietiekošu komunikāciju.

16 praktiskas rekomendācijas pārmaiņu komunikācijai
  1. Uzraksti komunikācijas plānu.

    Tev ir fiziski jāredz, ka visi punkti ir ņemti vērā. Katrs punkts ir svarīgs, kad lūdz cilvēkiem mainīt to, kā viņi ir pieraduši strādāt.

    Atceries, cilvēki nebaidās tik ļoti no pārmaiņām kā tādām, kā no tā, ka jāmainās veidam, kā viņi strādā. Tava komanda ir pieradusi pie viena strādāšanas veida un runājot par pārmaiņā, Tu viņiem dod ziņu, ka būs jāizkāpj no savas komforta zonas.

    2. Komunicē nepārtraukti
    Saglabā nemainīgi galveno ziņu un izmanto dažādus komunikācijas kanālus: runā, raksti, izmanto video, veido fokusa grupas, veido apmācības, izmanto vizuāļus ar apkopotu ziņu (bullet points)

    3. Saki uzreiz
    Līdz ko parādās jauna informācija pārmaiņu sakarā, nekavējoties to nokomunicē. Droši saki, ka šī ir jaunākā informācija, iespējams, kaut kas vēl mainīsies. Tomēr Tu izvēlies to komunicēt, lai visi ir lietas kursā un nerastos baumas.

    4. Dod laiku jautājumiem
    Paredzi daudz laika tam, lai cilvēki varētu uzdot jautājumus, pieprasīt precizējumus un iesaistītes procesā. Ja komanda iesaistās pārmaiņu procesā, sniedz savas idejas un ieguldījumu, viņi arī to atbalstīs daudz vairāk.

    5. Skaidra vīzija un misija
    Skaidri komunicē vīziju, misiju un iemeslus pārmaiņām. Palīdzi cilvēkiem saprast, kā viņus personīgi ietekmēs šīs pārmaiņas. Ja Tu to nedarīsi, cilvēki paši izdomās savus stāstus (un Tu to nevēlies :) )

    6. Ievēro sarunas nozīmi
    Saproti, ka patiesa komunikācija ir SARUNA. Tas ir divvirzienu process ar divām vai vairākām iesaistītajām pusēm. Tā nedrīkst būt tikai prezentācija.

    7. Sadali reizinātājos
    Pārmaiņu vadītājiem pārmaiņu process jāsadala mazākos punktos un jāļauj tas ieviest un vadīt mazākām cilvēku grupām, tajā pat laikā redzot lielo bildi. Arī savas komandas ietvaros vari tā darīt, dodot iespēju katram piedalīties pārmaiņu procesā un būt atbildīgam par viņam svarīgu posmu vai detaļu.

    8. Runā par kontekstu un vajadzību
    Komunicē pārmaiņu iemeslus tādā veidā, lai cilvēki saprastu iemeslu, kontekstu un vajadzību. Cilvēkiem jāizprot kā konteksts, tā viņa loma tajā.

    9. Nemānies. Nav balto melu.
    Dod atbildi uz jautājumu vien tad, ja patiešām to zini. Vadītāji zaudē komandas uzticēšanos un drošo vidi, ja sniedz nepatiesas vai izdomātas atbildes.

    10. Vienkārši paklusē un paklausies
    Vadītājam ir jāklausās. Aizmirsti aizstāvēšanos un nepārtrauktu "futbolēšanu" uz visiem jautājumiem. Paklausies, ieklausies, dzirdi un akceptē to, ko dzirdi. Dod telpu arī emocijām.

    11. Esi pieejams
    Izbrīvē laiku, kad ikviens no komandas var pie Tevis vērsties. Uzliec to par savu prioritāti un esi gatavs nolikt visus darbus malā šādā situācijā.

    12. Sapulces, semināri un apmācības
    Vadi praktiskus un iesaistošas sapulces, kurās var diskutēt par pārmaiņām, veidot jaunas idejas un praktizēt drošā apmācību vidē jaunos uzvedības vai darba modeļus, kas paredzēti kā pārmaiņu iznākums. Tiešsaistē izmanto iespēju sadalīt komandu pa divi vai 3 mazākās grupās, lai tās diskutētu vai strādātu pie idejām.

    13. Neturi sveci zem pūra
    Komunikācijai ir jābūt proaktīvai. Neļauj parādīties vietai, kur izplatīties baumām. Baumas apkarot ir ļoti grūti un parasti tās ir emocionāli piesātinātas, kas komunikāciju pārmaiņās vēl vairāk sarežģī.

    14.Tīklošanās
    Dod iespēju cilvēkiem "tīkloties" un sadarboties savā starpā - gan formāli, gan neformāli, lai dalītos emocijās, idejās un notikumos saistībā ar pārmaiņām.

    15. Runā arī datos
    Dalies ar konkrētiem datiem, kas parāda cipariskas izmaiņas un mērķus pārmaiņu procesā. Ļaut pārmaiņu procesu redzēt ne tikai emocionālu, bet arī pragmatisku un izmērāmu.

    16.Svini uzvaras!
    Svini katru mazo uzvaru. Izveido apbalvojumu sistēmu par sasniegumiem, idejām un ieguldījumu veiksmīgu pārmaiņu realizācijā.

Un galvenais: praktizē savas pārmaiņu komunikācijas prasmes un pielāgojies situācijai. [
IESKATIES ŠEIT], lai gūtu iespēju sev praktizēt pārmaiņu komunikāciju

Komentāri 1

Elīna 2021. g. 20. oktobris
Paldies, vērtīgi!
Email again:

Iepriekšējā

Fleksibla līderība: kāpēc un kā

Nākamā

kursi līderiem, psiholoģiski droša vide komandā
5 minūšu audits psiholoģiski drošai videi komandā

Dalīties ar šo rakstu