Baiļu detokss

Kas ir bailes, kā no tām nebaidīties un 9 iemesli, kas norāda uz to, ka Tev ir nepieciešams baiļu detokss

Bailes ir viena no mūsu fundamentālajām emocijām, kas rodas apdraudējuma vai nošķirtības situācijā un rada reakciju “cīnies, bēdz, sastingsti”. Tā ir izdzīvošanas reakcija, kurai ir bijusi būtiska loma cilvēces un civilizācijas attīstībā, un tai joprojām ir izšķiroša loma, veidojot dzīvi, personību un likteņus. Bailes ir ieslēgtas mūsu autonomajā nervu sistēmā, tāpēc šīs emocijas ietekmē visus un ikvienu.

Kā rodas bailes?

No vienas puses, bailēm ir pozitīva loma. Tās mūs brīdina, aizsargā un palīdz  saglabāt pareizo ceļu, kad esam novirzījušies no dzīvībai un izdzīvošanai droša kursa. Bet bailes var būt arī kropļojošas, traucējošas, un tās var mūs atturēt no svarīgu darbību veikšanas.

Un intensīvas bailes par kaut ko tādu, kas nav reāls apdraudējums, kļūst neracionālas un fobiskas.

Bailes daudzos veidos var ietekmēt mūsu fizisko, garīgo un emocionālo labsajūtu, tostarp:

• apgrūtināta elpošana, palielināta sirdsdarbība un sirdsdarbības ātruma mainīgums, sasprindzinājums ķermenī, drebuļi, reibonis, sāpošs kuņģis un svīšana.

• Trauksme, panika, kontroles zaudēšanas sajūta, pārmērīgas negatīvas domas, pārmērīga reakcija, paranoja, bezpalīdzība un pašapziņas zaudēšana.

Psihologi ir secinājuši, ka gandrīz visas bailes ir saistītas ar:

-       Nāvi

-       Zaudējumu

-       Ciešanām

Šodien bailes rada pat mazas lietas, piemēram, “Kāds paņēma manu rotaļlietu” bērnam vai “Kāds nozaga manu maku” pieaugušajam. Bailes var būt saistītas ar mantas zaudēšanu, dzīvības zaudēšanu, reputācijas zaudēšanu, varas zaudēšanu vai mīlestības zaudēšanu. Lielākais katalizators ir saistīts tieši ar kaut kā zaudēšanu, un jo lielāka ir pieķeršanās, jo lielāka ir zaudējuma izjūta. Iepazīstot savas bailes un nosaucot tās vārda, mēs varam spert pirmo soli, lai ar tām sadraudzētos.

Vai man ir nepieciešams baiļu detokss?

Pirms dodamies tālāk, lūk 9 situācijas, kas var liecināt, ka Tev ir nepieciešams baiļu detokss:

1.     Tu izvairies no riska un dari tikai to, kas ir 100% droši

2.     Tev ir bail būt neaizsargātam atklāt citiem kā patiesi jūties

3.     Tev ir grūti noteikt robežas ar citiem un Tu par katru cenu izvairies no konfrontācijas.

4.     Tu neatrodies ar pilnu aizrautību ne savā karjerā, ne attiecībās, ne arī attiecības pats ar sevi.  Tu katrā savas dzīves svarīgajā jomā neatrodies ar pilnu atdevi

5.     Tev ir bail īstenot savus sapņus. Klusībā Tu uzskati, ka neesi pelnījis piedzīvot sapni, vai arī uztraucies, ka tāpat neizdosies

6.     Tu centies visu kontrolēt

7.     Lielākajā daļā situāciju, tu baidies no slikta iznākuma

8.     Tu slikti guli. Tavs prāts vakaros skrien kā traks un Tev ir grūti iemigt vai kārtīgi izgulēties

9.     Tu neuzticies ne sev ne citiem


Kā nebaidīties no bailēm:

Zinot to, ka bailes ir dabiska ķermeņa un prāta reakcija uz notiekošo, lūk 3 soļi, kas palīdzēs sadraudzēties ar bailēm:
1. Nosauc tās vārdā
Sajūtot bailes, apstājies un konkrēti nosauc - kas tās ir par bailēm. Šoreiz nederēs "man vienkārši bail" vai "es nezinu, es nejūtos par to ok". Pasaki skaidri, kas tieši ar Tevi notiek "Īsi pirms uzkāpšanas uz skatuves, mana sirds sāk joņot kā negudra un mani pārņem bailes, kuras liek sasting (vai bēgt. vai palikt dusmīgam)

2. Atrodi tām kājas
Dziļi ieelpo un izelpo un tagad padomā, kurā tieši brīdī bailes sākās un kāds ir to patiesais iemesls. Ko Tev ir bail zaudēt šajā situācijā? Piemēram, pirms publiskās uzstāšanās, iespējams, Tava atbilde būs - man bail zaudēt cieņu citu cilvēku acīs. 

3. Pastaigājies kopā ar bailēm
Zinot, ko Tev ir bail zaudēt, pamodelē savā prātā 3 iespējamos scenārijus. Paej kopā pa šīm iespēju takām ar savām bailēm. Piemēram, scenārijs 1 - es uzkāpšu uz skatuves, paklupšu un nokritīšu visu acu priekšā. Scenārijs 2 - es aizmirsīšu visu, kas man jāsaka (un varbūt pat pirms tam nokritīšu). Scenārijs 3 - es pateikšu, kas jāsaka un mani sapratīs (jo viņi taču ir speciāli atnākuši, lai uzzinātu to, ko es jau zinu un esmu gatavs pavēstīt).
Iespējams Tev nāk prātā vēl virkne scenāriju. Padomā par viņiem visiem. Un tad uzraksti tos uz lapas un novērtē skalā no 1 līdz 10 - cik reāli ir, ka šāds scenārijs piepildīsies? Pēc tam, pašiem trakākajiem, blakus pieraksti pa 2 idejām - ko darīt, lai tā nenotiktu?

Nu ko, pirmais solis neizklausās tik sarežģīts, vai ne? Tomēr, kad nākas šo ieviest dzīvē, ne vienmēr izdodas, jo... pārņem bailes un prāts nav gatavs izpildīt augstāk minēto. Ejam kopā - [pievienojies baiļu detoksa vebināriem] un ar praktiskām improvizācijas teātra treniņu metodēm, iemācīsim Tavam prātam rīkoties savādāk un sadraudzēties ar bailēm
Iepriekšējā
Emocionālā inteliģence runā
Nākamā
Baiļu detokss:  pieredze Satiekot bailes aci pret aci

Nav atbilžu

Email again: