6 arhetipi ceļā uz pašizaugsmi

Autore un koučs Mendija Holgata identificē 6 arhetipus, kuros var iedalīt cilvēkus, kuri nonāk uz pašizaugsmes ceļa, bet baidās spert pirmo soli. Identificējot savu arhetipu, Tu vari ātrāk izprast savas bailes, pārvarēt tās un realizēt savu ieceri. Lasi tālāk un uzzini arī pielietojamās improvizācijas metodes, kuras izmantot treniņam tieši savam arhetipam.
Kā ar daudz ko, kas stāv Tavā ceļā uz izdošanos un panākumiem, reti tie ir tie šķēršļi kurus Tu esi iedomājies. Tas daudz ko sarežģī, jo kā gan lai Tu uzvari nezvēru, kuru nevari ieraudzīt?

Tālāk ir identificēti 6 arhetipi, kuri apraksta mūsu uzvedību un pieeju savai pašizaugsmei un attīstībai. Viņus var būt grūti pamanīt un lielākoties tie jau var būt kļuvuši par Tavu ikdienas uzvedības normālu sastāvdaļu. 
Bet tomēr. Zemāk ir apraksti, piemēri un stratēģijas, kā identificēt šos arhetipus un, kā rīkoties, ja esi sevi kādā no tiem atpazinis.

1. Atkarīgais no mērķa (1.veids)

Tu zini ko vēlies un Tu pēc tā arī dodies. Tu vienmēr uzstādi sev augstus mērķus
Šie cilvēki, ļoti bieži ne tikai izpilda mērķus, bet pat pārpilda tos. Tomēr, kad viņi meklē kouča vai supervizora palīdzību, tad tas nav tādēļ, ka vēlas sasniegt vēl grandiozākas virsotnes. Nebūt nē. Patiesībā viņi vēlas atrast veidus kā nomierināties un darboties lēnāk. Kā atvilkt elpu un atrast laiku sev.  Viņi diezgan izmisīgi cenšas aizbēgt no dažām savas dzīves sastāvdaļām. Neskatoties uz to, ka bankas konts, ārējā ikdienas dzīve un sociālais statuss izskatās apskaužami labi, šie cilvēki jūtas nepiepildīti, savu īsto dzīves mērķi neatraduši, tukši
Šis arhetips mēdz izmantot tādas frāzes, kā:
Es izlēmu, ka nometīšu 5 kg un to izdarīju.
Es sasniedzu rezultātus, ko biju solījis. Nekādu atrunu.
Es cīnīšos, kamēr panākšu to, ko vēlos. 
Manā ikdienā nav laika, lai skatītos TV / lasītu grāmatas / atpūstos vai tml.
Es mūsu ceturkšņa mērķus sasniedzu piecas nedēļas agrāk!

Šī arhetipa cilvēkiem nevar likt mainīties, vienkārši dodot vairāk laiku un telpu, lai viņi paši saprastu, kas notiek. Viņus arī nevar piespiest mainīties, viņuprāt viss ir kārtībā un nav nekāda iemesla, lai mainītos. Ja tomēr esi sevi šeit identificējis un vēlies ko darīt lietas labā, tad vari izmantot sekojošu stratēģiju: katru reizi, kad savā prātā pats ar sevi sāc par kaut ko kaulēties vai strīdēties, tad pavaicā, kā šī situācija ietekmē Tavu veselību, Tavas attiecības ar ģimeni un mīļajiem, Tavu labsajūtu un emocijas? Kas svarīgi, nevaicā sev, kā tas ietekmē Tavu darbu un rezultātus. Tur Tu atradīsi daudz "labu argumentu", lai atgriezots vecajās sliedēs. 

No pielietojamās improvizācijas metodēm, iesakām izmēģināt sekojošu: Brīvās emociju asociācijas.
Liec soli pēc soļa tā, lai papēdis pieskarās otras kājas purngalam. Šādi ej vidēji ātrā tempā. Uz katra soļa sauc emociju vai izjūtu, kas Tev nāk prātā ar konkrēto situāciju. Saki nedomājot, neapstājies. Kad esi nosaucis vismaz 10 emocijas vai izjūtas (var būt līdzīgas), pieraksti tās uz lapas. Apskati, vēlreiz izlasi skaļi un tad atbildi sev uz jautājumu, kā šādas emocijas ietekmē Tavu veselību, Tavu labsajūtu un Tavas attiecības ar ģimeni un mīļajiem. Atbildei jābūt kā konkrētam notikumam. Piemēram emocija "dusmas" nevis ietekmē slikti, bet gan, piemēram, ietekmē tā, ka es mājās strīdos ar mājiniekiem.

2. Atkarīgais no mērķa (2.veids)

Šis, lai arī ir zem tā paša nosaukuma, ir pilnīgi pretējs pirmajam veidam. Arī šis cilvēks ir atkarīgs no mērķu sasniegšanas, tomēr viņš tos vienmēr izvirza ļoti mazus un zemus. Viņi mērķē zemu un tik arī sasniedz. Un vēlāk, sarunājoties ar savie koučiem, supervizoriem vai mājiniekiem sūdzās par to, ka negūst no dzīves to, ko vēlas. 
Viņi var būt diezgan uzvilkti un neapmierināti. Diez vai šis arhetips skaļi leposies ar saviem panākumiem un rezultātiem, kā pirmais. 

Šis arhetips mēdz izmantot tādas frāzes, kā:
Man nekad neizdodas nokļūt tur, kur vēlos patiesībā.
Man grūti padodas nākotnes vizualizācija
Es nezinātu, kā to izstāstīt,
Man ir labi, tā kā ir. 

Šiem cilvēkiem mēdz trūkt pārliecība par sevi, viņi nevēlēsies neko mainīt, lai tikai "nesašūpotu laivu". Viņi vēlēsies, lai visiem viss ir godīgi un vienlīdzīgi. Problēma šeit ir tā, ka šī arhetipa pārstāvji nemas īsti nevēlas izpētīt un iepazīt ko tad viņi patiesībā grib no dzīves. "Man jau ir labi tā, kā ir..."
Stratēģija, ko šī arhetipa pārstāvji var izmantot, ir sekojoša: identificē un apzinies, ko jau esi sasniedzi pateicoties tām prasmēm, kas Tev piemīt. Ieraugi, pamani un nosauc skaļi vārdā šīs savas prasmes un labās īpašības. Nevajadzētu censties uzreiz nospraust lielu nākotnes mērķi, ko ar šīm prasmēm var sasniegt, nē. Pirmais solis, tās vienkārši apzināties un atzīt sev, ko jau esi sasniedzis. Otra lieta, šim arhetipam visvairāk no visiem ir bail kļūdīties, bail izskatīties muļķīgi, tādēļ uzsvars jāliek tieši uz pārliecības paaugstināšanu. 

No pielietojamās improvizācijas metodēm, iesakām izmēģināt sekojošu: Brīvā ķermeņa kustība
Uzliec mūziku, kas Tev patīk. Atrodi vietu, laiku un telpu, kur netraucēti vari būt viens. Dejo. Dejo tik ilgi, kamēr jūties labi. Pēc tam skaļi pasaki kā jūties un nosauc tās darbības, kas Tev padodas labi. Pieraksti tās uz lapas un pārlasi katru reizi, kad sajūties nedroši. 
[video piemērs]

2. Neticīgais

Šis arhetips diez vai labprātīgi dosies pie kouča vai supervizora. Ja arī viņš nokļūs šāda speciālista kabinetā, tad tikai tādēļ, ka darba devējs to būs noorganizējis. Šis arhetips iestāsies pret jebkādām izmaiņām darba vietā un vienmēr atradīs argumentus, kādēļ izmaiņas nav nepieciešamas. 

Viņi izmantos tādas frāzes, kā:
Mēs tā nedarām.
To nevar izdarīt.
Tas nestrādās.
Man nav tādu zināšanu vai prasmju, lai to izdarītu. 
Šim arhetipam vajadzētu izvēlēties sekojošu stratēģiju, kas viņu izvestu no bailēm no panākumiem. Ir būtiski pievērst uzmanību, vārdiem, kas tiek teikti. Kā Tu runā pats ar sevi? Vai šie vārdi Tevi mudina uz rīcību un uz rezultātu, vai gluži otrādi? Jā, Tev var šķist, ka šādi Tu sevi pasargā. Bet pamēģini paskatīties uz to, ka tu patiesībā nevis sevi pasargā, bet gan ieslogi. Jo ātrāk pamanīsi un apzināsies lamatas, ko Tevis paša valoda un vārdi Tev uzliek, jo ātrāk varēsi no tām izkļūt.
Šis nav viegli, tādēļ nedari to viens. Atceries, Tu pats esi savu realitāti šādu izveidojis un tikai tu to vari mainīt. Izaicini sevi katru reizi, kad skaties uz piedāvājumu kā ierasts. Izaicini paskatīties savādāk, atrast kā tas ir iespējams vai ko labu tas varētu nest?

No pielietojamās improvizācijas metodēm, iesakām izmēģināt sekojošu: Jā, un...
Atrodi sev sarunas partneri un kopīgi izstāstiet nebijušu atmiņu stāstu (izdomājiet to uz vietas). Viens no jums sāk, sakot "Atceries, kā mēs... (kāda darbība, piemēram, braucām uz Kuldīgu). Otrs turpina, sakot "JĀ, UN...(pieliek darbību, kas izriet no iepriekšējās, piemēram, "braucot dziedājām dziesmas". Tālāk katru teikumu, turpiniet, sakot "JĀ (kā apstiprinājumu iepriekš teiktajam) un pieliekot UN (kā papildinājuu ar darbību, kas izriet no tikko apstiprinātā). Ievēro, lai nav 1)Jā, bet ..; 2) Jā, jo... 3) paskaidrošana, aprakstīšana (piemēram, jā, un  tas bija jauki. Tā nav darbība, tā ir aprakstīšana)

4. Sabotieris
Sabotieris uzskata, ka viņš dara visu maksimāli labāko, ko var. Viņi strādā garas darba stundas, izmēģina jaunus risinājumus, bet kaut kā nekad neizdodas sasniegt to, ko vēlas. Lai arī ko viņi darītu, nekad nešķiet, ka ir pietiekami labi (vai ka viņi paši būtu pietiekami labi). Tā ir nepārtraukta cīņa pašam ar sevi
Viņi bieži saka:
Es izdarīšu visu, ko spēju.
Es nezinu, kā tas palīdzēs, bet, ok, izdarīšu labāko ko varu.
Šī nav mana ekspertīze, diez vai es to varēšu izdarīt. 

Ar sabotieriem ir sarežģīti, jo viņi vienmēr atradīs kaut ko, kam piesieties. Pat, ja viss iet labi, viņi tik un tā pamanīsies Tev izstāstīt arī to, kas neiet labi. Ja sabotierim lūdz izstāstīt, kas neizdevās, viņš līdz detaļām un sīkumiem to arī izdarīs. Bet, līdz ko lūgsi viņam pateikt, ko no šīs neizdošanās viņš ir iemācījies, radīsies sarežģījumi.
Stratēģija, kuru var izmantot: sabotierim prāts ir tas, kuram ir informācija un sirds ir tā, kura izvēlas, kam ticēt.  Nepieciešams, lai sirds un prāts uzsāk dialogu. Pat, ja tu, kā sabotieris tam neticēsi, šajā dialogā var pamazām fakti (ko zin prāts) sākt runāt skaļāk par emocijām (ko saka sirds un kam tu gribi ticēt). Šāds dialogs būs pirmais solis uz atbrīvošanos no bailēm. Konfrontē sevi. 

No pielietojamās improvizācijas metodēm, iesakām izmēģināt sekojošu: Ko es redzu
Staigā pa telpu (vai pastaigā pa āru), norādi uz konkrētu priekšmetu ar pirkstu un pasaki skaļi, kas tas ir.Ja lietas atkārtojas, vārdi atkārtoties nedrīkst. Piemēram, parādīji uz lampu, citā reizē tā var būt balta, vai gaismeklis, vai plastmasa. Dari šādi vismaz 10 minūtes.

5. Puskoka lēcējs

Šis arhetips būs tas, kurš ir dzirdējis visas lekcijas, seminārus un vebinārus par tēmu, kā uzvarēt bailes no panākumiem, kā sasniegt mērķi u.t.t. Viņš visu šo informāciju uzsūc kā sūklis un zina no galvas katru vārdu. Tomēr, šis arhetips nekad nenonāk kouča vai supervizora klienta krēslā, lai ķertos vērsim pie ragiem un reāli sāktu ar sevi strādāt. 
Viņi bieži izmanto sekojošas frāzes:

Es redzēju Tavu video, tas bija ļoti interesants
Es to izdarīju un tas nenostrādāja

Es nedomāju, ka tā stratēģija strādātu manā gadījumā

Ar puskoka lēcējiem ir tā, ka viņi ir pārliecināti, ka ir izdarījuši visu iespējamo. Bet, lai ko viņi būtu iemācījušies un apguvuši, viņi nekad nesper nākošo soli un nerīkojas pa īstam. Tas ir tādēļ, ka apakšā esošās bailes no izdošanās patiesībā viņus kotrolē ļoti spēcīgi. Stratēģija, kuru var izmantot (un šo gan izdari, labi? :) ) ir sekojoša: katru reizi, kad izdari kādu secinājumu, turpini ar jautājumu "Un tas nozīmē, ka...?" Esi pats sev koučs un aizrocies līdz dziļākajam iemeslam. Piemēram, ja saki "šī stratēģija man napalīdzēs", seko "un tas nozīmē, ka?" "Tas nozīmē, ka man būs jāpieņem, ka šo nevaru ieviest savā dzīvē". "un tas nozīmē, ka..?" "Un tas nozīmē, ka es vienmēr būšu ierobežota savā spējā sasniegt labāku rezultātu" . "Un tas nozīmē, ka..?  "Tas nozīmē, ka vienmēr baidīšos to darīt".  Šis piemērs bija, lai izspēlētu, kas notiks ar Tevi, ja nepamēģināsi kaut ko jaunu.  Pēc tam līdzīgi var izspēlēt to pāsu pieeju, bet jautājums, ko uzdod ir "ja es zinātu, ka... tad es..."

No pielietojamās improvizācijas metodēm, iesakām izmēģināt sekojošu: Zoom in / Zoom out
Stāsti par savu pārliecību sīkāk. Ik pēc 3-5 teikumiem izvēlies "Zoom in" vai "Zoom out" (vari arī palūgt kādam to Tev teikt, kad viņš uzskata par vajadzīgu). "Zoom in" nozīmē kādu brīdi detalizēti pastāstīt par to, kas tajā brīdī izskanēja (piemēram, ja teici, ka tas tev ne pārāk patīk, tad Zoom in izskaidro, kā Tavā ķermenī un emocijās izpaužas tas, ka nepatīk.). Zoom out, savukārt, nozīmē, ka pastāsti par to pašu, tikai plašākā kontekstā (piemēram, kas vispār cilvēkiem globāli patīk vai nepatīk un kā tas ietekmē šo situāciju)

6. Izgudrotāji

Izgudrotāji, kad pieķeras klāt darbam ar sevi tā kārtīgi, ļoti ātri sasniegs vēlamo rezultātu. Izgudrotāji sev prātā izveido tādu priekšstatu par realitāti, kas atbalstīs to, kur viņi tagad atrodas. Tas nozīmē, ka viņi pat nepamana, ka eksistē tādas bailes no izdošanās un panākumiem!
Izgudrotāji mēdz teikt:

Esmu izmēģinājis visu
Man nav ne jausmas kā to izdarīt

Izgudrotāju spēja radīt, ticēt un uzturēt viņu pašu versiju par realitāti, viņiem ļoti labi palīdz pārvarēt bailes. Tomēr, šajā procesā ir vajadzīgs, lai kāds patur viņiem rociņu. Tas nepieciešams tādēļ, ka tieši šī spēcīgā pārliecība par sevis radīto realitāti neļaus viņiem ieraudzīt, kur tālāk jāvirzās. Viņi nepārtraukti realitātes redzējumu pielāgos savai situācijai. Šim arhetipam nepieciešms, lai kāds konfrontē to, kam viņi tic. Draugiem un paziņām tas diez ko labi neizdosies, tādēļ noteikti labāk vērsties pie kouča vai supervizora. 
Galvenais sevi nešaustīt par to, kāds esi. Ļoti bieži tad, kad savu izdomāto realitāti izgudrotājs ir nobrucinājis, viņš ierauga vēl labāku realitāti un ierauga to, cik kolosāls pats ir! Stratēģija šim arhetipam ir atrast to cilvēku, kurš nepieciešamajā veidā var konfrontēt viņa uzskatus par realitāti. 

No pielietojamās improvizācijas metodēm, iesakām izmēģināt sekojošu: Aina 3 perspektīvās
Izstāsti savu patreizējo stātu vai situāciju no sava skatu punkta. Pēc tam izvēlies vēl divus, pilnīgi atšķirīgus skatu punktus un izstāsti no šo cilvēku viedokļiem, stāstot "ES" formā. Pēc tam pajautā sev, kas bija kopīgs un kas atšķirīgs šajos stāstos?

ESI GATAVS STRĀDĀT AR SEVI? [IESKATIES ŠEIT]


Iepriekšējā
Bailes no izdošanās
Nākamā
Kā noķert plūsmu

Nav atbilžu

Email again: