5 šķēršļi drosmei

Bailes rīkoties nerodas tukšumā, ne no kā. To pamatā ir vairāki šķietami sīki notikumi un elementi, kas, savienojoties kopā, veido spēcīgu barjeru mūsu ceļā uz sava sapņa sasniegšanu. Uzzini kādi un ko ar to iesākt!

Bailes rīkoties nerodas tukšumā, ne no kā. To pamatā ir vairāki šķietami sīki notikumi un elementi, kas, savienojoties kopā, veido spēcīgu barjeru mūsu ceļā uz sava sapņa sasniegšanu. Improvizācijas teātra māte Viola Spolina izšķir piecus šķēršļus mūsu ceļā uz drosmīgu un pārliecinošu rīcību 

Šķērslis Nr. 1 - Vēlme būt pieņemtam

Jau 1943.gadā Abrahams Maslovs definēja cilvēku vajdzību piramīdu, kuras trešais pakāpiens noteica indivīda vajadzību piederēt kādai kopienai - būt pieņemtam. Tieši bailes, ka mūsu rīcību nepieņems vai nesapratīs tā sociālā vide, kurā tajā mirklī atrodamies, ir pirmais šķērslis ceļā uz darīšanu.

Bailes, ka Tevi nesapratīs, visbiežāk liekt teikt "jā" tad, kad patiesībā vēlies teikt "nē"


Sķērslis Nr. 2 - Bailes kļūdīties

Mūsdienu sabiedrībā valda pieņēmums, ka viss, kas ir pretstats veiksmei ir neveiksme. Tātad, katra kļūda, kuru pieļauj procesā, automātiski tiek tulkota kā neveiksme. Viena no rīcībām, kas šo uzskatu kultivē ir disbalanss starp nodrādīšanu uz kāda cilvēka kļūdām pretstatā norādīšanai uz to, kas viņam ir lieliski izdevies. Vai Tu biežāk savā dzirdi atgriezenisko saiti par to, kas Tev izdevās lieliski vai par to, kur Tu kārtējo reizi nokļūdījies? Ļoti izteikta situācija bērnībā.

Vadot improvizācijas nodarbības jauniešiem esam novērojuši, ka viņien ir grūti nosaukt savas pozitīvās īpašības vai prasmes. Vaicājot - kādēļ tā?, biežākā atbilde ir: "Bet man taču kaut ko saka tikai tad, kad esmu kļūdījies. Neviens neko nesaka, ja izdaru pareizi"

Šķērslis Nr. 3 - Sevis žēlums un sevis žēlošana

Par sevi parūpēties vajag un tas ir pareizi. Tomēr, šis šķērslis nav par sevis lutināšanu. Tas ir ļoti viltīgs, jo var ieņemt visdažādākās formas, kas skan, kā "man nav šobrīd laika", "citi ir labāki par mani", "jā, bet man nav tāda talanta" vai "man nav šobrīd spēka" u.t.t. Šī šķēršļa viltība slēpjas tajā, ka mūsu ķermenim jebkas jauns un nezināms šķiet nedrošs. Tādēļ prāts izveido dažādus, šķietami ticamus, argumentus, kas liek mums domāt, ka - nevis es esmu nobijies, bet gan to, ka ir reāls iemesls tam, lai to nedarīt. Būtiski šos "argumentus" identificēt un pavaicāt sev, vai tas gadījumā nav šis viltīgais sevis žēlošanas šķērslis.

Šķērslis Nr. 4 Attieksme

Kad kaķim pirmo reizi uzliek siksniņu, viņš dara visu, lai no tās tiktu ārā. Sākumā tas neizdodas, bet kaķis neapstājas, līdz tas ir izdevies. Šī attieksme mēdz iztrūkt cilvēkam, kad viņš saskaras ar kaut ko jaunu. Nepieciešams praktizēt attieksmi - es daru un mācos darīšanas procesā, kamēr man izdodas!

Šķērslis Nr. 5 Bailes

Bailes mums liek sastingt. Izkustinot ķermeni, iespējams atbrīvoties no saspinguma un mazināt bailes. Viens no rīkiem - domās fokusējies uz konkrētu uzdevumu. Piemēram, ja ir bailes publiski runāt, fokusējies uz risinājumu. Galvā domā "man jānorunā 5 minūtes, ko tieši es varētu teikt?"
Otra lieta - apzinies, kur tavā ķermenī dzīvo bailes. Iespējams, Tev bailes danco kā taureņi vēderā. Iespējams kļūst aukstas kājas. Identificējot, kur un kā Tavā ķermenī izpaužas bailes, Tu vari tās ātri pamanīt un sākt jau savlaicīgi ar viņam strādāt, neļaujot tām pieaugt.

Pievienojies baiļu detoksa vebināriem un ar praktiskām improvizācijas teātra treniņu metodēm, iemācīsim Tavam prātam rīkoties savādāk un sadraudzēties ar bailēm.

Vairāk klausies šajā video:




Iepriekšējā
Baiļu detokss
Nākamā
Bailes no publiskas uzstāšanās: cēloņi un sekas