4 publiskās runas tēli, kas rodas stresa dēļ

Stresa rezultātā mēs bieži runājot kameras priekšā varam kļūt par pavisam citu tēlu, nekā esam īstenībā.

Kādi ir biežākie tēli mūsu pieredzē, un kā no tiem atradināties - lasi tālāk!

1. Tonijs Robinss

  • Tēls, kam vissvarīgākais - taisīt “Action”, šovu, lai ir interesanti.
  • Sāk runāt izteikti skaļi un kustas ar lielām, ekspresīvām kustībām.
  • Skatās kamerā ar 100% degsmi.
  • Taisa šovu, kliedz un motivē.
  • Pāvietojas pa visu ekrānu, līdz kādā brīdī “brūk” kamerā ar ķermeņa augšdaļu.

Plusi šim tipam:

Enerģija! Runājot digitālās publikas priekšā, ir vajadzīga enerģija, lai noturētu publikas uzmanību.


Kad tas sāk traucēt:

Ja tas nenāk dabiski, tas var radīt pretēju efektu. Cilvēks sāk domāt par to, ka centies, nevis par saturu, ko stāsti.

Kas domino efektā samazina Tavu spēju pārliecināt par Tavu sakāmo.

 

Ko darīt, lai neitralizētu šo tēlu:

  1. Kad pieķer sevi nevietā kļūstam par Toniju, iepauzē uz pāris sekundēm, skaties kamerā un uzdod jautājumu savai publikai. 

  2. Iedvesmojies no citiem mierīgiem runātājiem. Ir daudzi runātāji, kuri nāk ar mieru un vienalga notur skatītāju uzmanību - tie “ievelk”, nevis “uzbrūk”.

  3. Treniņš, treniņš, treniņš. Bieži vien vairāk pieredzes un zināšanas, kā pakāpeniski attīstīt savu dabisko tēlu, ir viss, kas vajadzīgs, lai ar laiku no Tonija kļūtu par Sevi.


2. STĪVS GULBIS

  • Tēls, kam vissvarīgākais - izskatīties “piedienīgi” un “kā vajadzētu”;
  • Uz jebkuru runas reizi velk žaketi vai citu formālo apģērbu;
  • Ieņem ļoti ieturētu, pareizu pozu un tajā sastingst;
  • Minimālas galvas kustības, rokas “jumtiņā”;
  • Runā formāli, “profesionāli (lasi - sarežģītiem vārdiem)”.

Plusi šādam tēlam:

Ir profesijas un situācijas, kur citus tipus pat nepieņem.

Kad tas var sākt traucēt:

Pārāk formāli cilvēki tur arī paliek - formālās attiecībās. Ja vēlies nodibināt ciešāku saikni ar skatītāju, meklē citu pieeju.


 Ko darīt, lai to neitralizētu:

  1. Palīdzi sev jau iepriekš - ar apģērbu. Uzvelkot žaketi, pat neapzināti mēs arī gribam uzvesties kā “žaketē”. Pārskati garderobi un izvēlies apģērbu, kas Tev dos atbrīvotāku sajūtu.

  2. Trenē tehnikas, kas liek Tavu runu pastāstīt no dažādiem viedokļiem, skatupunktiem, citiem tēliem. Tā trenēsi prasmi ātri pielāgoties arī neformālākām situācijām.


3. JAUTRĪTE SMAIDIŅA

  • Tēls, kam vissvarīgākais - izskatīties pozitīvi un labvēlīgi.
  • No pirmās sekundes sejā rodas dežūrsmaids un nepazūd visu runas laiku;
  • Balss ar dzirdamu smaidu;
  • Galvas kustības - nedaudz pieliektas, piekrītošas, ar acīm ik pa brīdim uz milisekundi novirzoties, lai uzmanītu seju telefona selfiju režīmā;
  • Pēc runas - nogurums, dažreiz stīvums, saspringums sejā, muskuļos. Jūtams, beidzot dežūrsmaidu.


Plusi šādam tēlam:

Ja nepiedomāsim, varam tiešām izskatīties nelaipni tur, kur vienkārši domājam vai iedziļināmies.

Smaids rada smaidu - skatītājs visbiežāk pasmaidīs pretī (izņemot, ja pašam tajā brīdī ir spēcīgas citas emocijas).


Kad tas var sākt traucēt:

Kad laipno seju turi pārāk ilgi un spēcīgi.

Runas šādā saspringumā no Tevis var patērēt DAUDZ lielākus resursus nekā tad, kad runā laipni, taču dabiskāk.

Pārāk spēcīgs smaids rada neīsta cilvēka iespaidu. Tas traucē nodibināt īstu saikni ar skatītāju.


Ko darīt, lai to neitralizētu:

  1. Pagriez kameru filmējot tā, ka neredzi savu seju.

  2. Ja tas nav iespējams (piemēram, Tu lasi komentārus, sarunājies ar citu dalībieku video zvanā), izdomā, kā vari aizklāt savu seju. Lai Tev uz to nav jāskatās.

  3. Uzliec sev atgādinājumu atslābināt seju un turi to tuvumā, kad runā.

  4. Smaidi ar acīm - tad nevajadzēs tik daudz izmantot citus sejas muskuļus un efekts būs tas pats.


4. ŠERLOKS HOLMSS

  • Tēls, kam vissvarīgākais - neizlaist nevienu detaļu no sava domu gājiena;
  • Bieži izmanto rokas, lai pastiprinātu sakāmo;
  • Var aizvirzīties tālu no runas mērķa un pazust runā, kas atkal rada stresu, kā dēļ vienkārši runā “kaut ko”.

Plusi šādam tēlam:

Rūpes, lai līdz klausītājam nonāktu kvalitatīva informācija un nekas nepaliek neskaidrs.


Kad tas var sākt traucēt:

Novirze no mērķa traucē gan Tev - jo nepasaki, ko vēlējies -, gan skatītājam - no runas paliek haotisks iespaids un nav skaidrs, ko gribēji pateikt.

Interneta vidē daudzi nemaz netiek tālāk pat pusminūti - iedziļināties nevēlas.


Ko darīt, lai to neitralizētu:

  1. Apstrādā runu ar tehnikām, kas palīdz noskaidrot galveno domu.

  2. Aprēķini, cik laika vēlies patērēt katrai no runas daļām un pieskati sevi (turi blakus taimeri vai pulksteni).

  3. Ja aizrunājies - trenē prasmi ātri un plūstoši atgriezties pie galvenās domas.


Metodes, ar kurām varēsi ātrāk attīstīt savu dabisko komunikācijas stilu - šeit.



Iepriekšējā
4 kļūdas klientu piesaistei online
Nākamā
Aizver ausis un klausies