3 lietas ko teikt, kad nezini ko teikt

Sarunā ir noticis kaut kas, ko Tu negaidīji. Šim tekstam vai notikumam Tu nebiji gatavs. Uz šo jautājumu Tu nezini atbildi. Ko teikt?
Ok, pavisam godīgi. Tad, kad nezini ko teikt, tiešām ir jāimprovizē. Tādēļ, ka katra situācija un tajā iesaistītie cilvēki ir absolūti atšķirīgi.
Tādēļ, ja šajā blogā būtu 3 konkrēti teikumi, kas vēstī - saki šo un viss būs izcili - tie būtu meli.
Pilnīgi noteikti, lai visnegaidītākajā situācijā noreaģētu veiksmīgi un atrastu īstos vārdus, kurus teikt, ir jāspēj improvizēt. Citiem vārdiem sakot - ātri, konkrēti, kodolīgi un radoši apstrādāt visu tajā brīdī pieejamo informāciju (kā tekstuālo, tā vizuālo un audiālo). Un tas nav viss, pēc ātrā informācijas apstrādes, jāspēj tā salikt kopā ar visu to ko Tu zini, jāpieņem situācija pilnībā un jādod konkrēta (vislabākā atbilde. 

Bet par visu pēc kārtas.
Vispirms par

negaidīto sarunu anatomiju.

Kas tajā brīdī notiek ar Tevi un kādēļ ne vienmēr uzreiz un ātri izdodas atrast īsto sakāmo?
Negaidīts notikums jau pats par sevi pasaka, ka tas ir kaut kas, ko neesi paredzējis. 
Tas var būt divu galveno iemeslu dēļ:
  •  līdzīgās situācijās tā nekad nav noticis vai notiek reti
  • līdzīgas situācijas neesi pieredzējis vispār, šī ir pirmā reize
Tas nozīmē, ka Tavs prāts to uztver kā briesmas, apdraudējumu. Tas ķermenī aktivizē simptatiskās nervu sistēmas darbību, tiek palaista virkne hormonu, tajā skaitā arī adrenalīns un kortizols, kas paredzēti ķermeņa mobilizācijai briesmu apstākļos.

Pati par sevi šī reakcija ir laba, jo tā dod papildus enerģiju un veicina ātru un kreatīvu domāšanu, lai atrastu risinājumu.
Problēmas rodas no tā, ka šī hormonu reakcija nav vienīgais, kas notiek. Sāk strādāt arī emocijas, kas atpazīst sajūtas, ko rada šo hormonu izdalīšanās. Tās, savukārt var aizvest pie dažādu slikto un melno scenāriju būvēšanas prātā, kas stresa hormonu izdali pastiprina vēl vairāk un.. Tu satraucies vēl vairāk.

Ko darīt?

1. Atpazīt un iepazīt sava ķermeņa reakcijas stresa apstākļos
2. Identificēt pamata stratēģijas, kuras Tu vari darīt, lai izmantotu stresa hormonus savā labā
3. Praktizēt šīs stratēģijas, iemācot savam prātam, kā reaģēt, kad tiek sajusti konkrētie hormoni.

Un, galu galā..

Ko teikt, kad nezini ko teikt?

1. Atkārto ko dzirdēji, pārfrāzē
Šis padoms saucās "divi zaķi ar vienu šāvienu".
Zini, kā reizēm prātā viss šķiet melns un nesaprotams, līdz Tu pasaki to skaļi? Šis ir pirmais zaķis- pasakot skaļi to, ko dzirdēji, Tu pasaki to saprotami sev, turklāt pārliecinies, vai esi sapratis teikto pareizi.
Otrais zaķis - Tu dod sev laiku apdomāt dzirdēto, mazliet nomierināties, padomāt par iespējamajiem risinājumiem, atbildēm

2. Nosauc emocijas un savieno ar sava sakāmā galveno mērķi vai domu.
Pasaki, ka, kā un kāpēc tas ko dzirdēji liek Tev justies. Piemēram, "Tu mani pārsteidzi ar šo informāciju un es jūtos mazliet satraucies, jo tas varētu ietekmēt klientu izpratni par šo produktu"

3. Jā, un...
Apstiprini dzirdēto vai notikušo un pasaki, kādi ir nākošie soļi.
Ja tas ir notikums, piemēram elektrība, kas beigusies prezentācijas laikā, tad "Jā, tas ir noticis, tiksimies tad un tad, vai - turpināsim tādos un tādos apstākļos.
Ja tas ir jautājumus, uz kuru Te nav atbildes - apstiprini, ka to dzirdēji un pasaki, kad dosi uz to atbildi (piemēram, pēc prezentācijas, vai vēlāk elektroniski)
Ja tas ir lūgums, saki, ka to izpilīsi tad, kad izpildīsies konkrēti apstākļi / noteikumi, kas nepieciešami.
Ja tas ir komentārs, apstiprini, ka to dzirdēji un savieno ar sava teksta mērķi vai galveno domu, parādot, kāpēc šis komentārs ir labs piemērs sacītajam

Nu ko, saliekot visu kopā:

  1. Satraukties ir labi, tas liek domāt ātrāk un radošāk
  2. Identificē un praktizē rīcības stratēģijas, kā satraukumu izmantot savā labā
  3. Turi kabatā 3 universālās pieejas, kā rīkoties, kad notiek negaidītais
  4. Nāc praktizēt drošā vidē savas rīcības stratēģijas satraucošu situāciju gadījumā:  [Improvizācijas veiksmīgai komunikācijai


Iepriekšējā
Kāpēc Tu neko nesaki?
Nākamā
4 kļūdas klientu piesaistei online